شهر تاریخی حسنلو

معرفی شهر تاریخی حسنلو :

خطۀ آذربایجان همواره مهد تمدن و فرهنگ ایران‏زمین بوده و تمدن‏های درخشانی در طول هزاره‏ها در آن شکل گرفته، به تعالی رسیده و سپس به افول گراییده‏اند. در این میان، دشت سرسبز سولدوز از این حیث دارای جایگاه ممتازی است. شکل‏گیری تمدن‏ها در این دشت صراحتاً مدیون رودخانۀ((گادارچایی)) می باشد. اما بقای آنها بی‏گمان در گرو تعامل با همسایگان خود بوده است. یکی از درخشان‏ترین تمدن‏های این دشت، تمدن ارزشمند حسنلو می‏باشد که در 9 کیلومتری شمال‏شرقی شهرستان نقده بین دهکده‌های امین‌لو و حسنلو و 80 کیلومتری شهرستان ارومیه ( مرکز استان آذربایجان غربی ) واقع شدهاست. این تمدن در دوران پیش از تاریخ شکل گرفته و اوج اقتدار خود را در دوران تاریخی طی نموده و متأسفانه در آتش خصم دشمنان خود سوخته و به تلی از خاکستر مبدل شده است. محوطۀ‌ باستانی حسنلو شامل یک برجستگی مرکزی با ارتفاع 25 متر از زمین‌های اطراف و محدوده‌ای بهعرض حدود 200 متر است که دورتادوراین محدوده را نیز تپه‌ای با گستردگی حداقل 600 متر در برگرفتهاست. 
قسمت‏های فوق‏الذکر را گورستان‌های متعلق به عصر آهن احاطه کرده و پس از گورستان به سمت شرق، نهشته‌های مربوط به استقرارهای عادی دوران باستان در زیر خانه‌های روستایی امروزی حسنلو قرار دارند. ساکنان این محوطه در ادوار نوسنگی و مس‏سنگی همانند مناطق قفقاز و آناتولی و سایر نقاط فلات ایران، جماعتی بودند که به نام‌های مختلف، از جمله کاسی نامیده شده‌اند. آن‏گونه که از شواهد باستان‌شناختی و متون نوشتاری بین‌النهرین برمی‌آید، اولین نشانه‌های مهاجرت اقوام جدید به دره‌های جنوبی ارس و دریاچۀ ارومیه در اواخر هزارۀ چهارم و اوایل هزارۀ سوم ق.م. در بعضی از محوطه‌ها از قبیل «یانیق تپه» قابل اثبات است؛ این اقوام اغلب هوری نامیده شده‌اند. با توجه به حضور اقوام آریایی در مناطق شمال‌شرقی، مرکزی، غربی و شمال‌غربی ایران در نیمۀ دوم هزارۀ دوم تا ظهور امپراطوری هخامنشی در نیمۀ اول هزارۀ اول پ.م.، محوطۀ حسنلو جمعیتی ترکیب‏یافته از اقوام مختلف شامل کاسی، هوری و آریایی داشته است.

 محوطه تاریخی حسنلو، قبل از کاوشهای باستان شناسی دهه 1330

 

محوطه تاریخی حسنلو- سال 1396

 

تاریخچۀ حفاری در حسنلو:

مجموع فعالیت‌ها و کاوش‌های انجام‏گرفته در دشت سولدوز آثار مهمی را از دوره‌های مختلف آشکار کرده که همگی با اصول علمی طبقه‌بندی شده‏اند و چند هزار سال از تاریخ فرهنگی جوامع انسانی این منطقه را در برمی‌گیرند. محوطۀ باستانی حسنلو، ابتدا توسط یک هیئت تجاری ایرانی در سال ۱۳۱۳ خورشیدی کاوش می‏شود و در سال ۱۳۱۵ خورشیدی سر اورل اشتاینسیاح و باستان‏شناس انگلیسی چندین گمانه در آن می‏زند و مقداری اشیاء نیز به دست می‏آورد. در سال ۱۳۲۶ شمسی کاوش تجاری دیگری از سوی آقای فرهادی در محوطه انجام می‏گیرد که آقای محمود راد بازرس فنی این حفاری بودند. در سال ۱۳۲۸شمسی از سوی ادارۀ کل باستان‏شناسی آقای مهندس علی حاکمی به اتفاق آقای محمود راد مأمور کاوش علمی در این تپۀ باستانی می‏شوند. با این حال، عمدۀحفاری‏هایعلمی و دامنه‏دار این تپه بین سال‏های 1334 تا 1355 خورشیدی از سوی هیئتی آمریکایی به سرپرستی پرفسور رابرت هنری دایسون از دانشگاه پنسیلوانیا انجام شده است.

در سال‏های شروع حفاری، این هیئت به منظور تعیین ارتفاع نهشته‏های تشکیل‏دهندۀهر یک از لایه‏های فرهنگی مربوط به سکونت‏های ادوار مختلف در حسنلو، اقدام به حفر گمانه‏ای در مرکز تپه و تقریباً در پست‌ترین قسمت تپه نمود. این گمانه در عمق 18 متری از سطح تپه در زمان این حفاری به خاک بکر و آب رسید. در این گمانه 10 دورۀ (طبقۀ) استقراری شناسایی گردید که معرّف استقرار و سکونت انسان از هزارۀ ششم قبل از میلاد تا اوایل دورۀ اسلامی بر روی محوطۀ مذکور می‏باشد.

این 10 دورۀ فرهنگی ـ تاریخی عبارت‏اند از:

  1. حسنلوی یکم (I)

استقراری متعلق به قرن چهاردهم میلادی (دوران ایلخانی) که آثار آن در سطح تپه پراکنده بوده و شدیداً فرسایش یافته است.

  1. حسنلوی دوم (II)

آثار مربوط به این دوره از قرن سوم پ.م. تا محدودۀ زمانی نامشخصی را شامل می‌شود که با نیمی از دورۀ هخامنشی و همۀ دوران پارت (اشکانی) و نیمی از دوران ساسانیمقارناست.

  1. حسنلوی سوم (III)

محدوده زمانی 800 تا 300 پ.م. را شامل می‏شود و دارای دو میان‏دوره است. حسنلوی IIIAقبلاً با قید احتیاط به دورۀ ماد و هخامنشی نسبت داده می‌شد، اما اخیراً با سفال‌های به‌دست‏آمده از این دوره، با تأکید بیشتری به دورۀ هخامنشی نسبت داده می‌شود. حسنلوی IIIB مربوط به آثار دورۀ اورارتویی حسنلو، شامل یک قلعۀ نظامی تقریباً مدور که با سنگ‌های بزرگ خشکه‏چین ساخته شده و دارای برج و پشت‌بند است.
در داخل این قلعه نیز اطاق‌های چسبیده به دیوار دفاعی به اورارتوها نسبت داده شده است. بهترین نمونۀ آثار مربوط به دورۀ حسنلوی
IIIB در محوطۀ «عقرب تپه» در نزدیکی حسنلو بهدست آمده است.

  1. حسنلوی چهارم (IV)( مهم‏ترین دورۀ حسنلو)

یعنی همان دورۀ آتش‌سوزی بزرگ و لایه‌های سوخته و سیاه‏شده که تقریباً در مدت ۵۰۰ سال سکونت شکل گرفته است. این لایهدارای سه میان‏دوره است و محدودۀ زمانی 1250 تا 750 پ.م. را در برمی‌گیرد.حسنلوی IVA استقرار محقری است که بعد از تهاجم دشمن و احتمالاً توسط بازماندگان جنگ به وجود آمده بود.حسنلوی IVB به استقرار اصلی حسنلو اختصاص دارد. این لایه در اثر تهاجم اورارتوها در حدود سال‌های پایانیقرن نهم پ.م. (820 تا 812 پ.م.) ویران شده است. حسنلوی IVC شامل ارگ اولیۀ محوطه است که در آتش‌سوزی از میان رفته و به شکلی گسترده‌تر و مفصل‌تر بازسازی شده است. از 110 تا 800 پ.م. در باستان‌شناسی، لایۀIV حسنلو عصر آهن دوم نامیده می‌شود. در این دوره ساختمان‏های حسنلو از سنگ ساخته شده و تمدن بسیار درخشانی در محوطه وجود داشتهاست. هنر اقوامی که در این دوره در حسنلو ساکن بوده‌اند، بسیار پیشرفته بوده و نمونه‏های مشابه آثار آنها در زیویۀ کردستان، کلورز و مارلیک گیلان و کلیۀ نقاط لرستان یافت می‏شوند.

  1. حسنلوی پنجم (V)

این دوره از 1450 تا 1100 پ.م. به طول انجامیده و عصر آهن اول را شامل می‌شود. در این دورهظروف سفالی خاکستری‏رنگ ظاهر شدهاست. معماری به‌دست‏آمده از این دوره در سطح ایران کم‏نظیر است و شامل بناهای خشتی عمومی و خصوصی می‏شود که ریشه‏های معماری یادمانی دورۀ IVBحسنلو را باید در آن جست.

  1. حسنلوی ششم (VI)

بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ پ.م.

  1. حسنلوی هفتم (VII)

بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ پ.م. بودهاست که طی آنساکنان محوطه از ابزار مفرغی استفاده می‏کردند.

  1. حسنلوی هشتم (VIII)

شامل آثار دورۀ مس‏سنگی متأخر در نیمۀ اول هزارۀ چهارم پ.م. می‌شود.

  1. حسنلوی نهم (IX)

 این دوره به عصر مس‏سنگی قدیم تعلق دارد و حدود 5000 تا 4000 پ.م. را دربرمی‏گیرد.

  1. حسنلوی دهم (X) فرهنگ حاجی فیروز

آثار دورۀ نوسنگی جدید از 6000 تا 5000 پ.م. را شامل است.

شاخص‌ترین دورۀ سکونتی حسنلو دورۀ چهارم است. در این دوره، در پایان هزارۀ دوم پ.م.، در بالای تپۀ مرکزی چند بنای یادمان احداث شده است. حداقل یکی از آنها معبد بزرگی با تالار ستون‌داری به ابعاد 18×24 متر با چهار ردیف ستون است که نشان‌دهندۀ مرحلۀ مهمی از تحول معماری تاریخ بشر است. همگی این بناها در اثر حملۀ ناگهانی دچار حریق شده‌اند.

شایان ذکر است نظر به اینکه در حسنلو و هم‌چنین تپۀ حاجی‌فیروز به‌دلیل بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی، امکان کاوش لایه‌های پایین‌تر و دستیابی به آثار دورۀ نوسنگی قدیم و بدون سفال وجود نداشته است، هنوز نمی‌توان احتمال وجود دوره‏های قدیمی‌تر را با قطعیت رد کرد. به عبارت دیگر، احتمال دارد دوره‏های قدیمی‏تر دیگری در منطقۀ سولدوز و به ویژه محوطۀ شاخص آن یعنی حسنلو وجود داشته باشند که باستان‏شناسان هنوز به شناسایی آنها توفیق نیافته‏اند.

محوطۀ باستانی حسنلو ضمن ارایۀ توالی فرهنگی دشت‌های سولدوز و اشنویه از اواسط دورۀ نوسنگی به‌بعد که در بیشتر موارد قابل اطلاق بر تمامی حوزۀ فرهنگی دریاچۀ ارومیه است، به خاطر یافته‌ها و داشته‌های دوره‌های سوم، چهارم و پنجم خود، ملاک گاهنگاری و طبقه‌بندی عصر آهن در بخش اعظم ایران (به استثنای حوزۀ قدرت و نفوذ تمدن عیلام) به حساب می‌آید. گاهنگاری و طبقه‌بندی عصر آهن ایران بر مبنای شواهد به‌دست‏آمده از حسنلو بهشرح ذیل است:‌

  1. عصر آهن یک (1100-1450 پ.م.) (= افق سفال خاکستری قدیم غرب ایران سابق)
  2. عصر آهن دو (800-1100 پ.م.) (= افق سفال‌ خاکستری جدید غرب ایران سابق)
  3. عصر آهن سه (550-800 پ.م.) (= افق سفال نخودی جدید غرب ایران سابق)

علاوه بر این، تعداد و تنوع آثار به‏دست‏آمده از قبیل جام زرین، ساغر نقره، پلاک‏های سینه، انواع اشیای سفالی و استخوانی و مفرغی و همچنین معماری آنکه قدیمی‏ترین تالارهای ستوندار ایران را شامل می‏شود، این محوطه را تبدیل به یک اثر منحصر به فرد کرده است.

محوطۀ باستانی حسنلو طی تهاجم دشمن در هزارۀ اول پ.م. به طور ناگهانی طعمۀ حریق شده و بناهای آن به‏یکباره فروریخته‏اند و ساکنان و حتی مهاجمان مجالی برای برداشتن و بیرون بردن چیزی پیدا نکرده‏اند. به دلیل حجم بسیار بالای آوار ناشی از فروریزی بناهای خشتی، آثار این دوره حدود 3000 سال زیر آوار مدفون بوده است و به همین دلیل (همانند شهر پمپئی ایتالیا) اطلاعات بسیار مهمی از شیوۀ زندگی مردمان آن دوره می‏توان به دست آورد.

در اثر کاوش‏های صورت‏گرفته، بیش از چهارده هزار اثر باستانی از حسنلو به دست آمده که مهم‌ترین آن‌ها جام زرین حسنلو است که اسرار تمدن فاخری را به جهان معرفی کرده است. لذا این جام به‌مثابۀ شاهکار نبوغ خلاقانۀ بشر، گواه و شاهدی استثنایی بر تمدن بسیار عظیمی است که در دشت سولدوز شکل گرفته بوده است.

                                                                                                                            

   

 

نمونه ای از اشیای مکشوفه از حسنلو

 

خصوصیات معماری حسنلو :
معماری عصر آهن در حسنلو فاکتور نوظهوری است که آن را از دیگر مناطق ایران چه قبل و چه پس از دوران تاریخی متمایز می‏کند، به طوری که با آغاز این عصر، در شمال‏غرب و سپس در غرب ایران شاهد پیشرفت‏های قابل ملاحظه‏ای در زمینۀ معماری هستیم. گسترش پلان‏های معماری، تالارها و ایوان‏های ستوندار، نیمکت‏های خشتی و سنگیِ بغل دیوار، بناهای دوطبقه، شکل‏گیری معماری حکومتی و مذهبی و نظامی و گسترش تزئینات معماری از خصوصیات این دوره به شمار می‏روند که در نوع خود کم‏نظیر و منحصر به فرد هستند. هیئت حفاری دایسون توانست اتاق‏های متعددی با تالارهای بزرگ در مرکز تپه کشف کند و باروی قلعۀ نظامی و دژ محکم این شهر را از زیر خاک بیرون آورد. از اهم کشفیات این هیئت، سه معبد (تالار) بزرگ ستوندار قابل ذکرند که احتمالاً مراسم خاصی در هر یک از آنها اجرا می‌شده ‌است. از قرار معلوم این تالارها همزمان با هم ساخته نشده بودند بلکه ابتدا تالار ستوندار شرقی، سپس تالار ستوندار بزرگ جنوبی و پس از آن دو، تالار ستوندار غربی ساخته شده بوده است. 

 

 

بقایای معماری شهر تاریخی حسنلو

 

جام حسنلو :

جام زرین حسنلو گنج بی بدیلی است که حدود 3000 سال قدمت دارد . این کشف در تاریخ باستانشناسی ایران و جهان یکی از مهمترین اکتشافات علمی و از نادرترین آثار تاریخی ، دینی و هنری دنیای باستان به شمار می رود .  این جام در حفاری های انجام گرفته توسط رابرت دایسون در تابستان سال 1958 ( 1337 ) در آغوش سربازی که روی سینه بر زمین افتاده و به پشت او خنجری فرو رفته و از سوی دیگرش جام را شکافته بود، یافت شد. جام مذکور در حدود 950 گرم وزن دارد و از طلا ساخته شده است و به شکل ساغری با دیواره های نسبتا زاویه دار می باشد . این ظرف حدود 20 سانتیمتر ارتفاع و در قسمت لبه حدود 18 سانتیمتر قطر دارد. تزیینات سطح این جام را که در دو ردیف فوقانی و تحتانی اجرا شده اند ، می توان در قالب یک داستان تفسیر کرد . در سمت چپ ردیف فوقانی ، سه رب النوع سوار بر ارابه دیده می شوند .از رب النوع جلویی با نام « خدای طوفان » یاد می شود که ارابه او توسط یک گاو وحشی کشیده می شود و در مقابل وی دوایر کوچکی ترسیم شده اند که نماد باران و آب هستند. رب النوع دوم « خدای خورشید » است که فروهری بر سر دارد. رب النوع سوم « خدای ماه » است که هلال ماه و کلاهی شاخ دار بر سر دارد . در مقابل آنها ، شمایل سه مرد ( روحانی ) ترسیم شده است که به حضور آنها رسیده و هدایایی ( گوسفند ) برای آنها پیشکش می کنند. ردیف فوقانی از طریق قطرات باران به ردیف تحتانی پیوند می خورد . در این ردیف، دسته هایی از شمایل های جداگانه را می بینیم که بخش هایی از یک اسطوره را به تصویر کشیده اند . این شمایل ها عبارتند از: بانویی که سوار بر پشت عقاب در حال پرواز است ، بانوی دیگری که برپشت شیر سوار است و در یک دست آیینه و در دست دیگرش وسیله ای شبیه گرز دارد؛ سه شمشیر، مردی که در حال پیشکش ساغری به چهار پایه ای خالی است، دیوی که دو قهرمان بر او دست یافته اند ، بانویی که نوزادی را به مردی روحانی پیشکش می کند که بر اریکه نشسته است و عصای سلطنت به دست دارد و صحنه مبارزه ی یک قهرمان با حکمرانی که بر اریکه ای از کوه و موجودی سه سر و بر روی شیری نشسته است . این جزئیات را میتوان منشأ هنر دوره های بعدی از جمله مادها و هخامنشیان دانست. این جام هم اینک در موزه ملی ایران نگهداری می شود.                                                   

.

نقوش جام زرین حسنلو هزاره اول قبل از میلاد